Miljø & Energi | Organisering og drift av vindkraftprosjekter
Konsesjon hos eier eller driftsselskap?
I brevet presiserer NVE at i de tilfeller hvor eierskap og drift er adskilt skal konsesjon innehas av den som drifter anlegget. I dag er det slik at de færreste av prosjektselskapene har egne ansatte; driftstjenester er normalt leid inn gjennom serviceavtaler med en eller flere serviceselskaper (som også ofte er del av aksjonær-organisasjonen(e)).
Basert på uttalelsene i brevet kunne en tenke seg at det i situasjoner hvor konsesjonær ikke har egne ansatte er slik at det er selskapet som står for den faktiske driften i henhold til serviceavtale med konsesjonærselskapet som må inneha konsesjonen og dermed få overført konsesjonen til seg.
Slik er det imidlertid ikke – det er tilstrekkelig at konsesjonær er driftsansvarlig – det er ikke slik at en har sett for seg at konsesjon skal overføres til leverandør av driftstjenester (for eksempel vindturbinleverandøren) i tilfeller hvor konsesjonær har inngått vanlige O&M avtaler med serviceyter.
Krav om egne ansatte?
I brevet fokuserer NVE på krav til tilgang på kompetanse og at konsesjonær i det minste bør ha en daglig leder eller annen person med reel beslutningsmyndighet (typisk prosjektleder).
I henhold til den tidligere kompetanseforskriften var det krav om at konsesjonær etter energiloven skulle ha egne ansatte. Denne ble av Solberg-regjeringen opphevet, og kravet om kompetanse ble erstattet av ny bestemmelse i energilovforskriften hvor det fremgår at alle med konsesjon etter energiloven § 3-1 for kraftproduksjon til enhver skal tid ha tilgang til personell med kompetanse til å ivareta ledelse, kontroll og praktisk drift. Kravet er å ha tilgang på, ikke selv ha egen bemanning. Dette var et bevist valg støttet i ønske om økt fleksibilitet til kraftprodusentene.
Slik vi oppfatter NVE er intensjonen ikke å (re)etablere krav tilsvarende den gamle kompetanseforskriften. Fokuset til NVE har vært å sikre kommunikasjonslinjer til reel beslutningstager, ikke gå tilbake til en detaljregulering av bemanningssituasjon slik som fulgte av kompetanseforskriften.
Overføringsverdi til havvind?
Over 15 konsortier er nå i prosess med forberedelser til deltagelse i konsesjonsrunder for tildeling av lisens for utbygging av havvind i områdene Sørlige Nordsjø II og Utsira Nord. Hvilke krav som vil stilles til organisering og drift, herunder eksakte prekvalifiseringskrav, er ennå ikke avklart. I veileder påpekes at foretaket må ha tilstrekkelig ressurser og personell til å kunne styre aktuelle operasjoner og aktiviteter i henhold til det til enhver tid gjeldende regelverk, herunder HMS-regelverk, men om denne kompetansen må ligge i søkerens organisasjon eller om det er tilstrekkelig med innleid kapasitet er ikke avklart. Temaet er under vurdering i Olje- og energidepartement som del av deres pågående arbeid med regelverket for havvind til havs.
BAHR mener
Det er aktørene selv som er best egnet til å organisere drift og struktur. Konkrete bemanningskrav med detaljregulering av i hvilke selskaper ansettelse skal skje bør unngås. Det avgjørende er at man har tilgang til den nødvendige kompetansen, også bør det være opp til aktørene å strukturere sin virksomhet slik de anser hensiktsmessig.