Arbeidsliv | Behov for å endre sommerferien?

Mange har nå startet eller skal til å starte sommerferien. Selv om både arbeidsgiver og arbeidstaker har planlagt ferieavviklingen, kan det oppstå uforutsette hendelser som påvirker gjennomføringen. I dette nyhetsbrevet tar vi opp noen praktiske problemstillinger knyttet til ferieavvikling når ikke alt går som planlagt.

Hovedregel – all lovbestemt ferie skal avvikles

Arbeidstakeren har i utgangspunktet både rett og plikt til å avvikle full ferie. Arbeidsgiver kan derfor ikke ensidig bestemme hvordan ferien skal avvikles, men vil ha det siste ordet dersom partene ikke blir enige om tidspunktet for ferieavvikling.

Ferielovens regler gir arbeidstaker rett og plikt til å avvikle 25 virkedager ferie hvert år. Arbeidstakere som har fylt 60 år har også rett til 6 virkedager ekstraferie (ofte omtalt som «seniordager» eller «senioruke»). Ferieloven skiller videre grunnleggende mellom «hovedferie» og «restferie». Hovedferien omfatter 18 virkedager og skal avvikles i hovedferieperioden (1.juni – 30.september). I hovedferieperioden har arbeidstaker krav på å få avvikle sammenhengende ferie. Restferien er de resterende 7 virkedagene. Arbeidstaker trenger ikke å ta ut restferien i forbindelse med hovedferieperioden, men kan kreve at restferien gis samlet innenfor ferieåret.

Ferielovens system er ikke helt intuitivt. I ferielovens forstand inkluderer nemlig også virkedagsbegrepet lørdager, slik at ferielengden etter loven er fire uker og en dag. Mange arbeidsgivere praktiserer fem ukers betalt ferie med hjemmel i enten tariffavtale, individuell arbeidsavtale eller som en administrativ ordning på arbeidsplassen. Slik «tilleggsferie» reguleres ikke av ferielovens regler. Imidlertid gir mange tariffavtaler ofte arbeidsgiver og arbeidstaker adgang til skriftlig å avtale overføring av de tariffestede virkedagene til påfølgende ferieår.

Kravene i ferieloven som gjelder feriefastsetting, endring og erstatning kan fravikes gjennom tariffavtale eller annen avtale. Dette gir arbeidsgiver fleksibilitet med hensyn til å finne fornuftige løsninger med den enkelte i de tilfeller hvor det oppstår et behov for endring uten å være strengt bundet av ferielovens reguleringer slik de er beskrevet like nedenfor.

Når kan arbeidsgiver endre arbeidstakers allerede fastsatte ferie?

Arbeidstakerens ferieavvikling fastsettes i tråd med det som er drøftet med den enkelte ansatte eller med tillitsvalgte. Normalt gjøres dette gjennom at arbeidsgiver utarbeider en oversikt basert på de ansattes ønsker, og i tråd med arbeidsgivers behov. Hovedregelen er at fastsatt ferieavvikling og som arbeidstaker har blitt varslet om, er bindende for begge parter.

Arbeidsgiver kan likevel endre en allerede fastsatt ferie hvis det er nødvendig på grunn av «uforutsette hendinger». Endringer i slike tilfeller må oppfylle to vilkår: (i) på grunn av uforutsette hendelser vil avvikling av den fastsatte ferien skape vesentlige driftsproblemer og (ii) det finnes ikke en stedfortreder.

At driftsproblemene må være «vesentlige» betyr at problemene må ha et visst omfang og vare en viss tid før det vil være adgang til å endre på arbeidstakers allerede fastsatte ferie. Vilkåret om at det ikke må finnes en stedfortreder tolkes også strengt, og vil ikke være oppfylt før etter at arbeidsgiver har forsøkt å skaffe egnet vikar.

Vilkårene som må foreligge for at arbeidsgiver skal ha adgang til å endre en allerede fastsatt ferie er med andre ord strenge. I tillegg må arbeidsgiver drøfte endringen med arbeidstakeren før den foretas, og i et slikt møte skal arbeidstakeren ha adgang til å ha med en tillitsvalgt.

En eventuell endring av ferie skal drøftes på forhånd. Hvis ferien blir endret kan arbeidstakeren kreve erstattet dokumenterte merutgifter som følge av dette fra arbeidsgiver, for eksempel flybilletter eller andre kostnader som henger sammen med at arbeidstaker må kansellere eller endre ferieplanene. Erstatningsplikten gjelder uavhengig av hva som er årsaken til at den fastsatte ferien blir endret.

Kan arbeidstaker kreve endring av allerede fastsatt ferie?

Arbeidstakeren har i utgangspunktet ikke krav på å få endret ferien hvis ferien er fastsatt i tråd med reglene i ferieloven og i henhold til virksomhetens rutiner.

Det kan likevel være klokt av arbeidsgiver å utvise fleksibilitet og ha en dialog med arbeidstaker hvis vedkommende har behov for å endre allerede fastsatt ferie.

Hvordan påvirkes allerede fastsatt ferie dersom arbeidstaker blir syk før eller under ferien?

Hvis arbeidstakeren blir syk før ferien, kan vedkommende kreve at ferie som skulle vært avviklet i sykdomsperioden utsettes til et senere tidspunkt i ferieåret. Et slikt krav må fremsettes senest siste arbeidsdag før ferien begynner.

Dersom arbeidstakeren blir syk i løpet av ferien, kan vedkommende kreve at ferien utsettes et tilsvarende antall virkedager som sykedager. Et slikt krav må fremsettes uten ugrunnet opphold etter at arbeidet er gjenopptatt.

Hvis arbeidstakeren skal benytte seg av retten til å få utsatt ferie på grunn av sykdom, kreves det at vedkommende har vært «helt arbeidsufør» i forkant av ferien, og at sykefraværet dokumenteres med legeerklæring.

Share aticle to
Loading video ...
close